Wat moet ik weten over het clubkampioenschap?

Wedstrijdinformatie, omkleden en inrijden

  • Er zijn kleedkamers beschikbaar om je om te kleden. Deze kun je vinden voorbij de ijshockeybaan, aan de linkerkant.
  • De startlijsten hangen op het  aan de jurytoren. Hierop kun je zien in welk paar je rijdt, met een tijdindicatie. De startlijsten komen ook beschikbaar op de Sportity app (de logincode voor onze baan is BAAN-EVN).
  • De eerste race zal beginnen om 18.15 uur. Voor de rijders in de eerste paren, zorg dat je opgewarmd bent, ingereden hebt en klaar bent om te starten vóór dit tijdstip. Wees dus ruim op tijd bij de ijsbaan.
  • Rij bij het opkomen of verlaten van de ijsbaan en tijdens het inrijden niet over de finishlijn heen door de elektronische tijdwaarneming (ET). Hiermee verstoor je de tijdwaarneming.
  • Inrijden voor de wedstrijd en uitrijden erna doe je op de binnenste baan.
  • Op de inrijbaan rij je zo veel mogelijk aan de linkerkant om rijders in de wedstrijdbaan niet te storen. Als je iemand op de inrijbaan wilt inhalen dan doe je dat rechtsom.
  • Er wordt gereden in kwartetten. Dit houdt in dat er telkens twee paren in de baan tegelijk hun afstand rijden. Het tweede paar zal starten als het eerst paar ongeveer halverwege hun eerste ronde is, dus 10 à 20 seconden na het eerste paar.

De trainers wordt vriendelijk verzocht om onervaren rijders op te vangen en te begeleiden.

Starten

  • Luister goed naar de speaker. De speaker roept je bij naam naar de start, waarop je je naar het bankje aan de binnenkant van de baan bij de start moet begeven, je trainingspak uitdoen en van de hulpstarter een rode of witte band krijgt. Je mag ook je eigen bandje meenemen: Het tweede paar van het kwartet ontvangt een gele of blauwe band:
    • wit is voor de rijder die start in de binnenbaan;
    • rood is voor de rijder die start in de buitenbaan.
    • geel is voor de rijder die start in de binnenbaan.
    • blauw is voor de rijder die start in de buitenbaan.
  • Blijf wachten bij het bankje tot de starter het teken geeft dat je in de wedstrijdbaan kunt komen. De twee rijders van het eerste paar wachten op circa 5 meter van de startlijn op een teken van de starter. Het tweede paar van het kwartet wacht achter het eerste paar.
  • De starter geeft het commando 'Naar de start', waarop de rijders zich opstellen tussen 2 lijnen, te weten de startlijn en de 0,75 m daarvoor getrokken lijn. Hier blijf je rechtop achter de startlijn staan, met beide schaatsen in de startpositie vóór de startstreep.
  • De starter geeft nu het commando 'klaar', waarop je de starthouding moeten aannemen. Als beide rijders stilstaan dan zal de starter na circa 1 seconde het startschot lossen en kun je van start gaan.
  • Hierna roept de starter het tweede paar van het kwartet naar de start.
  • Pas als beide paren van het kwartet gefinished zijn dan herhaald de procedure zich voor de twee paren van het volgende kwartet.

Valse start

  • Wacht de rijder te lang met het aannemen van de starthouding, óf beweegt hij zich te langzaam, óf gaat hij juist te vroeg weg, dan krijgt hij een officiële waarschuwing en dat betekent een eerste valse start.
  • Bij een tweede valse start (ongeacht de rijder) wordt de rijder die deze valse start veroorzaakt gediskwalificeerd en moet hij de baan verlaten.
  • Uiteraard houdt de starter rekening met het niveau van de rijders.

Tijdens de race

  • Na het passeren van de finishlijn na iedere ronde wissel je van baanhelft op het rechte eind: de rijders in de buitenbaan gaat naar de binnenbocht en andersom. Als beide rijders toevallig naast elkaar rijden en even hard gaan, dan moet de rijder in de binnenbaan de rijder in de buitenbaan voorlangs laten kruisen.
  • Je mag niet direct achter iemand gaan rijden die in het andere kwartet paar gestart is (niet stayeren). Inhalen van een langzamere rijder doe je in principe buitenom tenzij er veel ruimte is.
  • Blijf tijdens de race in je eigen baan rijden, een blokje wegtikken is diskwalificatie (behalve wanneer je de binnenbocht niet kunt houden. Je moet dan wel zsm weer terug naar je eigen baan)
  • Bij de finish staat een rondenbord waarop staat hoeveel ronden je nog moet. Voor de laatste ronde wordt er gebeld.
  • Na de finish lever je je armbandje weer in bij de hulpjury bij het bankje.

Regels

  • De afstanden worden in principe gereden op de dag dat ze gepland staan. Hier wordt alleen van afgeweken indien dit noodzakelijk is om het aantal inschrijvingen in te passen in het tijdschema. Bij afwijking zal dit uiterlijk een dag voor de eerste wedstrijddag op de website kenbaar worden gemaakt.
  • Inschrijven kan alleen voor alle afstanden die bij de betreffende categorie horen. Als een rijder een afstand niet rijdt, dan komt deze rijder niet meer voor in het eindklassement.
  • Het is niet mogelijk om buiten mededinging mee te doen, bijvoorbeeld als een rijder geen (slapend) lid is van de club.
  • Als er van een bepaalde categorie te weinig deelnemers zijn, dan worden die deelnemers aan een andere categorie toegevoegd. Per rijder wordt bekeken of dat een categorie lager of hoger zal zijn.
  • Er zijn alleen prijzen voor de eerste drie in ieder klassement. De winnaars bij de pupillen ontvangen een beker, Alle overige prijswinnaars ontvangen een medaille (goud, zilver, brons) 

Overig

  • Voor vragen kun je tijdens de wedstrijden terecht bij leden van de wedstrijdcommissie, of bij een van de trainers.
  • Voor wedstrijdklachten dien je je te melden bij de scheidsrechter (jurytoren).